5 min read

Is zwemmen goed voor je? 10 redenen om te gaan zwemmen!

is zwemmen goed voor je - man geniet in zwembad

Vraag je jezelf af of zwemmen een goede sport is om aan je gezondheid te werken? Laat je in dit artikel overtuigen van de vele gezondheids- en andere voordelen van zwemmen. Lees verder en ontdek waarom zwemmen zo goed voor je is.

Is zwemmen goed voor je - header

Waarom is zwemmen goed voor je?

Je hoort veel mensen zeggen dat zwemmen goed voor je is. Hier is niets van gelogen, maar wat maakt zwemmen zo gezond? Je wil natuurlijk onderbouwing horen die deze bewering ondersteunt.

Hieronder tien redenen die je overtuigen om te gaan zwemmen:

Reden 1: Door zwemmen val je af

Wil je gaan afvallen? Je bent lang niet de enige met deze wens. Volgens het CBS kampt rond de 50 procent van de volwassen Nederlanders met overgewicht. De hoogste tijd om flink te gaan bewegen dus.

Om af te vallen zal je calorieën moeten gaan verbranden (of minder calorieën gaan eten natuurlijk). Wil je veel calorieën per uur verbranden? Dan is zwemmen dé perfecte sport voor je. 

Maar hoeveel calorieën verbrand je tijdens het zwemmen? Door rustig te zwemmen verbrand je gemiddeld zo’n 500 kcal per uur. Dat telt aardig op. Hoeveel kcal je verbrandt, hangt af van je lichaamsgewicht en de intensiteit van je training.

Wil je het aantal kcal per uur dat je verbrandt zien voor andere sporten? Klik op de link, vul de calculator in en ontdek het: Calculator kcal verbranding

Reden 2: Zwemmen is goed voor je conditie

Zwemmen is een sport waarbij je vooral je conditie traint. Net als hardlopen/wandelen en fietsen is zwemmen een cardiosport. Al train je je spieren ook flink tijdens het zwemmen, hierover lees je straks meer.

Maar hoe komt het dat je je conditie opbouwt door te gaan zwemmen? Dit komt doordat je beetje bij beetje je longcapaciteit vergoot. Je zal merken dat je iedere training net wat extra conditie opbouwt. Daag jezelf uit en probeer iedere training net dat beetje extra te geven.

Een van de intensiefste conditietrainingen doe je in een tegenstroom bad. Een groot zwembad is niet eens meer nodig, een zogenaamde plunge pool (met tegenstroom) volstaat ook. 

Ben je benieuwd naar hoe een zwemtraining eruit ziet in een tegenstroom zwembad? Ontdek het in onderstaande video:

 

Reden 3: Zwemmen is goed voor je spieren

Zwemmen is goed voor je hele lichaam. Maar zwemmen heeft ook een aantal specifieke effecten op je lichaam.

Zwemmen is bijvoorbeeld een goede sport om je billen, buik, schouders en armen mee te trainen.
Je hoeft niet te gaan fitnessen om een mooi gespierd lijf te krijgen. Is het je al opgevallen hoe het lichaam van een professionele zwemmer eruit ziet?

Je gebruikt bij zwemmen hele andere spieren dan dat je gewend bent.
Bereid je vast voor op flinke spierpijn!

Lees onze blog over zwemmen VS fitness en bepaal welke sport bij jou past.

Reden 4: Zwemmen is goed voor je rug

Zwemmen belast je rug een stuk minder dan veel andere sporten. Hardloop je wel eens? Dan weet je wat voor klappen je op je rug krijgt. Of denk eens aan de houding tijdens het golfen of hockeyen.
Allemaal niet ideaal voor je rug.

Vooral de rugslag (What’s in the name) is erg geschikt om je rug mee te trainen. Daarnaast zorgt warm water voor een goede doorbloeding, dit vermindert de eventuele pijn in je rug. Zelfs mensen met een hernia kunnen zonder pijn zwemmen.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen is goed voor je rug

Reden 5: Zwemmen is goed voor je brein

Zwemmen is goed voor je brein, maar waarom is het zo belangrijk om je brein te stimuleren door te sporten?

Volgens hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder bestaat het brein uit witte en grijze stof. De lichamen van je hersencellen vormen de grijze stof. De witte stof verbindt de cellen met elkaar.
Belangrijk dus om deze stof aan te maken!

De witte stof, die je aanmaakt door te zwemmen, zorgt er namelijk voor dat je:

- flexibel denkt;
- problemen oplost;
- initiatief neemt;
- én gemotiveerd bent.

De grote boodschap van Scherder luidt: 'Beweeg voor je witte stof, de verbindingen en je afweersysteem. 'Het is niet altijd even makkelijk om jezelf op gang te krijgen, maar zeker in deze tijd is het belangrijk dat je moeite blijft doen.’

Reden 6: Zwemmen verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Volgens de Hart Stichting ‘doet bewegen wonderen’. Hier zijn we het zeker mee eens. Iedere vorm van bewegen is goed voor het verlagen van je bloeddruk en cholesterolniveau en daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Zwemmen dus ook zeer zeker!

Zwemmen is een zogeheten aerobe manier van trainen. Met dit soort trainingen versterk je je hart.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen verlaagt het risico op hart en vaatziekten (1)

Reden 7: Zwemmen is ook geschikt voor je wanneer je een blessure hebt

Zwemmen is een zogenaamde low-impact sport. Ben je herstellende van een vervelende blessure? Dan kun je de meeste sporten niet meer doen. Maar niet getreurd, je kunt wel gaan zwemmen.

Voor mensen die revalideren is zwemmen de perfecte sport. De kans op blessures is veel minder groot vergeleken met veel andere sporten (Al is de kans bij schaken en dammen ook niet zo groot.)

Reden 8: Zwemmen werkt stress-verlagend

Water verlaagt je stress. Je ontspant er je spieren in en het water geeft je een fijn gevoel.
Daarnaast maak je endorfine, dopamine en serotonine aan tijdens het zwemmen. Deze stofjes zorgen ervoor dat je minder gestrest bent en dat je jezelf beter voelt. Wie wil dat nu niet?!

Leuk weetje: het stofje endorfine wordt ook wel het snelst werkende anti-stress hormoon genoemd.
Het stofje legt binnen minder dan een minuut een stressreactie stil.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen werkt stress-verlagend

Reden 9: je slaapt beter wanneer je gezwommen hebt

Ben je ook zo moe wanneer je een dagje naar het zwembad bent geweest? Hoe dit precies komt is niet met zekerheid te zeggen.

Dat het leveren van een fysieke inspanning helpt om tot een goede nachtrust te komen, dat is wel een feit. Daag jezelf uit in het zwembad, en slaap als een roos!

Op zoek naar extra uitdaging? Dan is een tegenstroom zwembad echt iets voor jou.

Reden 10: Zwemmen is gewoon erg leuk!

Misschien niet de beste reden uit dit rijtje, maar het plezier dat je hebt tijdens het gezonder worden is wel erg belangrijk.

Zwemmen is gewoon een fijne en leuke sport. Wanneer je de gekozen sport niet met plezier beoefend, dan zal je het niet lang volhouden en is je gezondheidswinst maar van korte duur.

Is zwemmen goed voor je - zwemmen is gewoon erg leuk-1

Extra tip: zwem in koud water

Wist je dat het zwemmen in koud water extra goed voor je is? Vraag het maar aan Wim Hof!

Maar waarom is zwemmen in koud water gezond? Je lichaam maakt, door het koude water, meer witte bloedlichaampjes aan. Daarnaast geeft koud water je een flinke energie-boost. 

Genoeg redenen om de temperatuur van je bad eens omlaag te doen. Zo bespaar je ook nog eens flink op je jaarlijkse kosten

Is iedere dag zwemmen gezond?

Er zijn genoeg redenen om te gaan zwemmen. Maar is het ook gezond om iedere dag te zwemmen? Dit is een vraag die veel mensen hebben. 

Zwemmen heeft een groot voordeel ten opzichte van sporten zoals hardlopen. Zoals je al las in reden 7 van dit artikel, is zwemmen een zogenaamde low-impact sport. De kans op blessures is daarom klein. Iedere dag fitnessen daarentegen is een stuk risicovoller.  

Het advies is om minimaal 2,5 uur per week een matige of zwaar intensieve inspanning te doen verspreid over verschillende dagen. Zo zou je bijvoorbeeld iedere dag 20 minuutjes (7 dagen x 20 minuten = 140 minuten) op lage intensiviteit kunnen zwemmen. Dit is zeker goed voor je gezondheid!

Het is verstandig om goed te luisteren naar je lichaam. Voel je je weer helemaal hersteld? Dan kun je gerust weer gaan zwemmen. Heb je nog flinke spierpijn? Dan is het misschien tijd voor een rustdagje. 

Is zwemmen goed voor je - iedere dag zwemmen gezond

Nadelen van zwemmen

Het is wel zo eerlijk om, na alle voordelen en redenen om te gaan zwemmen, ook de nadelen te benoemen. 

Enkele minder positieve punten van zwemmen: 

  • Beperkte tijden van openbare zwembaden
  • Omkleden
  • Reistijd
  • Eventueel oncomfortabele gevoel in badkleding.

Het mooie is dat al deze nadelen niet gelden wanneer je een eigen zwembad in de tuin hebt!

Wil je thuis zwemmen & aan je gezondheid werken?

Zwemmen is dus goed voor je lichaam en hersenen. Kan het nog beter? Ja! Want wat is er nou fijner dan zwemmen? De mogelijkheid om thuis te kunnen zwemmen! In je eigen zwembad sport je nóg gemotiveerder en in een Intelligent Pool van SWIMM kan je nog bewuster je doelen behalen. Meer weten? 

VRAAG HIER ONS INFORMATIEPAKKET AAN

 

 

Effect zwemmen op lichaam - man met zwemlichaam

Invloed van zwemmen op je lichaam [3 belangrijkste effecten]

De meeste mensen vinden zwemmen superleuk. Na het behalen van de eerste zwemdiploma's stoppen velen helaas met regelmatig zwemmen. Dat is jammer,...

Read More
Zwembad verwarmen zonnecollectoren - voorbeeld van collectoren

Zwembad verwarmen met zonnecollectoren: Uitleg + tips

Steeds meer zwembadeigenaren verwarmen hun zwembad op een duurzame manier. De populairste methode is het verwarmen via thermische zonnepanelen...

Read More
Koud water zwemmen - vrouw in koud water

Koud water zwemmen: voordelen, risico’s & tips

Nieuwjaarsduiken worden steeds populairder. Op meer dan 200 locaties trotseren jaarlijks zo'n 50.000 mensen het koude water. 

Zoals ook aan de...

Read More