4 min read

Invloed van zwemmen op je lichaam [3 belangrijkste effecten]

Effect zwemmen op lichaam - man met zwemlichaam

De meeste mensen vinden zwemmen superleuk. Na het behalen van de eerste zwemdiploma's stoppen velen helaas met regelmatig zwemmen. Dat is jammer, want zwemmen is ook oergezond. 

Naast de verkoelende, ontspannende werking van het contact met water, heeft zwemmen tal van positieve effecten op je lichaam. In deze blog gaan we de drie belangrijkste effecten eens bekijken. 

Inhoud

Effect-zwemmen-op-lichaam-man-zwemt-in-tegenstroom-zwembad (1)

Hoe snel heeft zwemmen een effect op je lichaam?

Alle kwaliteiten waardoor zwemmen zo veelzijdig is, maken het helaas ook het antwoord op deze vraagvrij complex. Net als bij vele anderen sporten hangt het daadwerkelijke resultaat af van een aantal factoren: 

De frequentie 
Iedere keer dat je gaat zwemmen, heeft dit effect op je lichaam. Zwem je regelmatig ervaar je een cumulatief effect: je bouwt op de effecten van de vorigen keren. 

De duur
Hoe langer je per keer zwemt, hoe groter is over het algemeen het effect. Ook start de vetverbranding pas na rond 20 minuten echt op. Een uur zwemmen op lage intensiteit verbrandt dus flink vet; 10 minuten megahard zwemmen verbrandt weinig vet, maar is een uitstekende cardio-workout. 

Hoe dan ook, ieder baantje dat je trekt is goed voor lichaam en je geest. 

Je niveau
Met een betere techniek zwem je sneller en effectiever. Je bewegingspatroon verandert en ook dat heeft invloed op het resultaat van je inspanning. Maar ook met de gewone schoolslag bereik je positieve effecten. 

Welke zwemslag je kiest
Zwemmen is een full-body workout. Verschillende zwemslagen leggen de focus echter op verschillende spiergroepen. 

Met de schoolslag train je vooral je brede rugspier (net onder je schouders), buik- en bilspieren.  

De borstcrawl traint met name de trapeziusspier (de grote rugspier tussen je schouders) en de brede rugspier, maar ook alle andere grote spiergroepen moeten flink werken. 

De rugcrawl maakt vooral beroep op je bilspieren en je core. Daarnaast gebruik je je armen en rug natuurlijk ook een hele hoop. 

De vlinderslag is het meest atletisch. De arm- en rugspieren worden intensief getraind. Je buikspieren en core moeten het hele bovenlichaam keer op keer uit het water halen.  

Effect zwemmen op lichaam - getrainde vrouw naast zwembad

De intensiteit van je training

Op ieder niveau kan je zeer sportief of redelijk ontspannen (of ergens ertussenin) zwemmen. Je spieren, je hart enz. gaan dan meer (of minder) hard werken en dit heeft impact op hoe snel je resultaten ervaart. 

Individuele verschillen

Ook factoren zoals je leeftijd, je gewicht en je algemene conditie zijn van belang. Sommige lichamen verbranden al in basis meer calorieën dan andere, dus zal je dan sneller effecten zien. 

Wees je in ieder geval ervan bewust dat je met iedere keer zwemmen iets goeds doet voor je lichaam en je geest. Zwemmen kan, ongeacht je leeftijd, conditie of gewicht, veilig beoefend worden.  

Oefening baart ook bij zwemmen kunst. Hoe vaker en langer je zwemt, hoe groter de kans dat je al binnen enkele weken de eersten resultaten opmerkt. 

De drie belangrijkste effecten van zwemmen

Er zijn dus vele factoren die beïnvloeden hoe snel je een effect echt ziet. Maar welke resultaten mag je verwachten? De drie effecten van zwemmen die (letterlijk) het meest in het oog springen zijn: afvallen, een zwemmerslichaam en een verbeterde conditie. 

Effect 1. Je valt er van af 

Met een uur rustig zwemmen verbrand je zo'n 500 kcal.
Zwem je (echt) sportief kan dit oplopen tot rond de 930 kcal / u.
 

Naast de fysieke inspanning verbruikt je lichaam ook calorieën om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Hoe kouder het zwemwater, hoe meer energie je verbruikt.  

Heb je een eigen zwembad? Durf het dan aan iets kouder te zwemmen dan je gewend bent. Je lichaam en je portemonnee hebben er profijt aan. 

Omdat zwemmen vrij veel energie verbruikt, heb je daarna altijd veel trek. Zwemmen is echter geen carte blanche om van alles te eten. Als je te veel of verkeerd eet, ga je niet afvallen, ook al sport je iedere dag 12 uur. 

Effect 2. Je krijgt een zwemmerslichaam 

Water draagt je lichaam maar biedt tegelijkertijd ook een flinke weerstand. De dichtheid van water meer dan 800 keer groter dan die van lucht.  

Ook al merk je er tijdens de sport meestal weinig van, tijdens het zwemmen moeten alle spiergroepen als het ware er flink de schouders onder zetten om tegen die weerstand vooruitgang te boeken. 

Dit maakt zwemmen een van de weinige sporten die echt een allround workout zijn. Afhankelijk van je inspanningsniveau komt daar nog een flinke cardio-training bij. 

Zwem je (enigszins) sportief, behaal je op termijn nog een ander effect. Iedere zwemslag heeft een min of meer vast bewegingspatroon. Je spieren zijn heel vaak gestrekt, tegelijkertijd leveren ze inspanning. Deze combinatie zorgt ervoor dat je mooi gedefinieerde, lange spieren ontwikkelt.  

Een zwemmerslichaam is dan ook gekenmerkt door brede schouders, de felbegeerde, V-vormige bovenlijf en lange spieren.  

Kijk maar naar de lichamen van topzwemmers zoals Ranomi Kromowidjojo, Ferry Weertman of Maarten van der Weijden. Wist je trouwens dat alle deze kanjers thuis in een Swimm Intelligent Pool trainen? 

 
Effect 3. Je krijgt een betere conditie 

Dit effect zou je waarschijnlijk niet in de spiegel of aan je kledingmaat opvallen, maar toch heeft zwemmen ontzettend impact op je conditie en algemene fitness. 

Tijdens het zwemmen wordt je hele lichaam continu uitgedaagd. Door jezelf iets meer of juist iets minder in te spannen, bepaal jij hoe uitdagend je traint, maar wees verzekerd dat je lichaam in ieder geval aan het werk gezet wordt. 

De vooruitgang zal je op termijn merken: je voelt na je "standaardtraining” minder spierpijn, je kan je toptempo langer volhouden, … 

Tijdens het zwemmen is je hartslag lager dan bij een soortgelijke inspanning op het droge. De horizontale positie in het water bevordert de doorbloeding en je hart hoeft minder hard te pompen. De energie die je zo bespaart kan naar je spieren gaan. 

Tegelijkertijd profiteer je van het zog. duikeffect. Het contact met water stimuleert het parasympatische zenuwstelsel. Dit is het zenuwstelsel dat primair bezig is met herstel. Je hartslag wordt beter gereguleerd en de bloedsomloop gecentraliseerd. Je hele lichaam werkt om je vitale organen van zuurstof te voorzien. 

Ook je longcapaciteit en je ademhalingsspieren worden door zwemmen extra getraind. En van al deze positieve resultaten profiteer je dan ook op het droge. 

Andere leuke effecten

Tijdens het zwemmen beweeg je alle grote spiergroepen zonder dat je gewrichten belast worden. Vallen kan je ook niet. Mits je de zwemslag enigszins onder de knie hebt, is het blessurerisico tijdens het zwemmen daarom miniem. 

De lage blessuregevoeligheid maakt zwemmen ook een van de beste keuzes als revalidatie-sport 

Zwemmen is ook een van de weinige sporten waar je fysiek niet in staat bent om te trainen en tegelijkertijd je Facebook, Insta of TikTok account te checken. Even offline oftewel digital fasting, mondjesmaat. 

Zwemmen bevordert bovendien de productie van onder meer endorfine, dopamine en serotonine. Deze stoffen werken stress-verlagend en verbeteren je stemming, je focus en je motivatie. Train je lichaam en boost je brein! 

Nog meer weten over de leuke kanten van zwemmen

Effect zwemmen op lichaam - man lachend in zwembad

Overtuigd om te gaan zwemmen?

Zwemmen heeft talloze positieve effecten waarvan het afvallen, het zwemmerslichaam en een verbeterde conditie de belangrijkste zijn. 

Hoe vaker en hoe langer je zwemt, hoe meer profiteer je ervan, al bieden 15 minuten zwemmen een heel goede workout. 

Met een eigen zwembad kun je op ieder moment van de dag van het water genieten. Geen reistijd, geen wisselende openingstijden, jij bent de baas. 

De Intelligent Pools van Swimm zijn supercompact en passen in (bijna) iedere tuin. Dankzij het technisch geavanceerde tegenstroomsystem dat standaard in alle Intelligent Pools zit, bieden ze bovendien een ongeëvenaarde zwemervaring. 

Beleef het voor jezelf. Maak vrijblijvend een afspraak en kom proefzwemmen.
Welkom in de wereld van Swimm!
 

 

ONTDEK DE SWIMM INTELLIGENT POOLS

 

Effect zwemmen op lichaam - zwembad in achtertuin

 

Effect zwemmen op lichaam - man met zwemlichaam

Invloed van zwemmen op je lichaam [3 belangrijkste effecten]

De meeste mensen vinden zwemmen superleuk. Na het behalen van de eerste zwemdiploma's stoppen velen helaas met regelmatig zwemmen. Dat is jammer,...

Read More
Zwembad verwarmen zonnecollectoren - voorbeeld van collectoren

Zwembad verwarmen met zonnecollectoren: Uitleg + tips

Steeds meer zwembadeigenaren verwarmen hun zwembad op een duurzame manier. De populairste methode is het verwarmen via thermische zonnepanelen...

Read More
Koud water zwemmen - vrouw in koud water

Koud water zwemmen: voordelen, risico’s & tips

Nieuwjaarsduiken worden steeds populairder. Op meer dan 200 locaties trotseren jaarlijks zo'n 50.000 mensen het koude water. 

Zoals ook aan de...

Read More